Helgkurs
Kursen passar dig som är nybörjare eller för dig som vill komma igång med yoga efter ett uppehåll. Vi utforskar både aktiva och passiva positioner – en yin och yang praktik där andetaget får vara fokus. En praktik som kan ge ökad rörlighet, styrka och närvaro.

Senior yoga
Den här kursen passar dig som vill öka din rörlighet och kroppsliga förmågor. Passen fokuserar på repetitioner och rörelse av lederna snarare än att hålla positionerna längre tid. Regelbunden yogapraktik kan hålla inre organ i hormonell balans, och uppfriska sinnet. Det är viktigt att fokusera på hur du gör istället för hur mycket du kan göra.

Stillsam yoga och meditation
Här får du lära dig grunderna i yoga som andningsteknik, positioner och meditation. Sekvensen av rörelserna skiftar från pass till pass och ofta följer vi ett tema och en intention att ha med sig på mattan. Den fysiska kroppen är vårt främsta redskap för att skapa balans och hitta tillbaka till vårt naturliga tillstånd. Varje pass avslutar vi med djupavslappning och meditation.

Hatha yoga
Du får lära dig följa en bestämd sekvens rörelser som kallas solhälsningen. Varje position har obegränsade möjligheter till fördjupning. Steg för steg synkroniserar vi rörelse och andning. Solhälsningen är en dynamisk form av yoga där muskler och rörelser bygger både energi och styrka.

Yinyoga
Ger möjlighet att praktisera aktiv närvaro i stillhet. Rörelserna är mer av en passiv form där vi söker en gräns i för att kunna hålla positionen en längre stund. 3–7 minuter. Då får muskler slappna av och mjukar upp bindväven runt leder, ben och organ. Vår rörlighet ökar vilket ger energi och flöde till kroppen. När vi är stilla och vilar i andningen har vi möjlighet att observera våra tankar och djupliggande mönster.

Sommarkurser
Den här kursen passar dig som vill fördjupa de grundläggande teknikerna i yoga, starta upp efter ett uppehåll eller för dig som är nybörjare. Varje yogapass inkluderar teman utifrån yogans filosofi.
Vi utforskar både aktiva och passiva positioner – en yin och yang praktik där andetaget får vara fokus. Under passen kan varje deltagare få mjuka justeringar som fördjupar kroppens förståelse för yoga övningarna.
Steg för steg kan nya upplevelser och erfarenheter leda till en hållbar yogapraktik. Under kursveckan får varje deltagare möjlighet att boka
15 min för individuell rådgivning som gäller den egna yogapraktiken alternativt få en massagebehandling. Kursen vänder sig till både erfarna och nya yogautövare.

Information
Tänk på att behålla en lugn och tyst miljö i yogasalen, behöver du prata gör du det med ett mjukt och behaglig röstläge. Våra mobiltelefoner är avstängda.
Värdesaker kan du ta med dig in i yogasalen där det finns plats på en hylla.
Mattor, filtar och block finns att låna men om du praktiserar en längre tid kan det vara skönt att ha sin egen matta.